STU

STU

Er du forælder/plejeforælder, så kan du læse mere her. Denne side du er på nu er til vejledere.

Velkommen

STU i strandhuset Lolland-Falster.

Er et lille STU-sted, der tilbyder en særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse for unge med særlige behov. Vi optager max. 5 elever. Det er en STU, hvor der indgår behandling.

Det ligger med kun 1 km fra skov og Smålandsfarvandet med udsigt så langt øjet rækker.

Vi har som ansatte, stor erfaring inden for specialområdet. Vores fokus er at skabe et trygt og stimulerende læringsmiljø for unge, hvor deres neurologiske og emotionelle udvikling tages i betragtning. Vi arbejder ud fra neuroaffektive teori, om at samle op og bygge på. Vi starter med at analyserer den ungens funktionsniveau. (Neuroaffektive analyse) Derefter arbejder vi sammen med den unge, om udviklingsstrategier for at kunne mestre eget liv.

Her kan de unge lære om dem selv, bo træning, madlavning, havearbejde, værksteds, håndværk, drift af udlejning, servicefag, naturen og meget mere. Strandhuset ligger i, et naturskønt område på Lolland-Falster. Strandhuset vil sammen med de unge som, er interesseret etablerer og opbygge en cafe som de skal være med til at passe.

Dette er med til, at give eleverne mulighed for et ungdomsmiljø hvor vi vægter det sociale samspil højt. Vi kan etablere et loppemarkedet, som de selv skal passe, hvor de bliver trænet i kontakt med andre, samt økonomien i dette.

Strandhuset har desuden 2 shelters,1 campingvogne og et stort glamping telt, som kan lejes ud i sommerhalvåret. Eleverne kan være med til, at servicerer og drifte udlejningen, lave morgenmad til gæster i sommerhalvåret. Dette for at give dem forskellige kompetencer som de kan se og skabe mening med.

Vores læringsmiljø er typisk anderledes. Vi har ikke et typisk klasselokale, men har læringsrum, ude i naturen, ved shelter, orangeri, lade, glampingtelte, udendørsbad, bål sted og udekøkken. Derudover opholdsrum, værelser, køkken, bad inde i strandhuset. Vi vægter, den mentale sundhed højt og vores sted oser af hjemlige omgivelser.

I vinterhalvåret, er der rig mulighed for at være i praktik med 1:1 støtte. Vi tager med de unge ud i praktikken, et og hjælper dem. Træner dem i at kunne selv og gør de samme ting igen og igen.

Eller hvis den unge selv kan være i praktikken, kan vi kører vi dem og hente dem i praktikken.

Vi vil lave aftaler med Lokalområdet og erhvervslivet omkring Lolland-Falster og Guldborgsund.

Strandhuset vil styrke den unges personlige, sociale og faglige kompetencer og forberede dem på et så selvstændigt voksenliv og ungdomsliv, med så lidt støtte som muligt.

Vi ville kunne tilbyde forløbet STU – dagforløb til vores nærkommuner således at den unges tilknytning til familie og netværk forbliver intakt og omkostningen som er væsentligt lavere, ved den unge forbliver i egen kommune.

 

Tilgang og metode.

Vi arbejder ud fra neuroaffektiv psykologi. Vi forstår og anvender viden om hjernen udvikling samt nervesystemet. Vi gør aldrig den unge forkert

For os handler det om at se bag om den unges adfærd og forstå hvorfor den unge handler som hun / han gør. Vi bygger bro omkring, det sansende, følende og den tænkende hjerne. Det handler om udvikling niveauer man ikke kan springe over, men samle op på. Vi forstår og anvender viden om hjernens udvikling og hvordan den påvirkes af følelser, relationer og miljøet omkring barnet. Dette hjælper os med at tilpasse de pædagogiske metoder og skabe positiv indflydelse på den enkeltes udvikling.

Med blik for den unges ressource, vil vi skabe en tryg og genkendelig hverdag. Vi tror på, den unge udvikler selvværd og selvtillid ved at få stillet opgaver som de kan løse tilfredsstillende og som man kan få anerkendelse ved at løse, dette vil give den unge mere mod og energi til, at lære og blive udfordret på deres eget funktionsniveau.

Vi tilrettelægger dagen efter den enkelte unge og med deres behov for evt. indlagt pauser. Vi vil lave fælles aktiviteter i det omfang det er muligt, for at få trænet sociale kompetencer og positive fælles oplevelser, dette bliver en integreret i dagligdagen.

Vores fokus er at skabe et trygt og stimulerende læringsmiljø for unge, hvor deres neurologiske og emotionelle udvikling tages i betragtning. Vi tilpasser og differentiere undervisningen og skabe individuelle læringsmuligheder.

Vi vil arbejde  tæt sammen med vejleder og andre fagfolk for at skabe en sammenhængende og helhedsorienteret tilgang til barnets udvikling og læring. Vi medinddrager den unge som skal have en stemme i forhold til eget liv, læring, drømme og ønsker samt den unges fremtidsperspektiver. Vi skal være medskabende i forhold til at sikre, at den unge opnår, en realistisk forståelse for sig afklaring af fremtidsmuligheder og forståelse af at klare sig selv og bidrage til vores samfund.


Hvem kan optages – Målgruppe

Vi optager løbende max. 5 elever.

De typiske elever har gået i specialtilbud eller i specialskole gennemført grundskole 9. klasse. Der kan have meget massive udfordringer, samt unge kan have kombinations diagnoser. Nogle er anbragt uden for hjemmet, eller bor hjemme ved deres forældre. Vi synes det er vigtigt, at den unge kan blive i deres bopælskommune, der hvor deres nærmiljø og netværk er, på trods af store udfordringer, de unge måtte have.

 

Her er eksempler på elever:

  • Generelle indlæringsvanskeligheder (psykisk udviklingshæmmede, sent udviklede m.fl.)
  • Sociale udfordringer og miljøbetinget vanskeligheder, adfærdsvanskeligheder
  • Udviklingsforstyrrelser (Autisme spektrum)
  • Psykiske vanskeligheder (fx depression, angst stress fobier, traumer)
  • Faglige udviklingsforstyrrelser (lavt IQ, blokeret indlæring)
  • Manglende mental sundhed (hygiejne, mad, motion og søvn)
  • Elever med Epileptiske anfald, pnes anfald.
  • Optagelsen er ikke afhængig af en bestemt diagnose men af funktionsniveauet, som vi ser, os arbejde med ift. Den unge. Der skal være et match.
  • Strandhuset modtager ikke unge med misbrug og unge med udadreagerende adfærd, hvor dette er den største udfordring.

Men der kan gives dispensation:

Misbrug: Den unge skal følge et misbrugsforløb og med test på forlangende, hvis de ønskes optages.

Udadreagerende adfærd: Vi vil arbejde med low arousel og se bag om vreden. Så den uge får metode og redskaber til, at ændre adfærd. Vi vil guide, støtte og hjælpe den unge.

På Matriklen er det forbudt at indtage alkohol, ryge og indtage stoffer.

 

Uddannelse plan og indhold.

Den unge har et uddannelsesforløb på 3 år, og har igennem de 3 år opfølgning af STU og vejleder hvor målene gennemgås og rettes til.

Med fokus på den enkeltes lærings og individuelle mål

Skræddersyer vi en Stu-plan som skal indeholde.

Den ungestarter, altid med en afklaringsperiode på 10 uger, hvor vi inddrager den unge og finder sammen ud af hvad giver mening.

  • Neuroaffektiv afklaringsforløb første 10 uger.
  • Personlige mål
  • Faglige mål
  • Sociale mål
  • Social træning
  • Interesser
  • Seksuel vejledning
  • Motivation og Parathed
  • Træne vanskeligheder / udvikling
  • Hvilken læring stile der passer den enkelte.
  • Bo træning (ADL)
  • Sundhed og hygiejne
  • Linjefag
  • Der bliver udarbejdet en Neuroaffektiv analyse på alle indskrevne elever ved start og slutning af uddannelsen. Dette for også, at kunne kvalificererat ressource papiret og overgangen til, hvad den unge skal efter STU.

 

Der tilbydes relevante praktikker, som kan have forskellige formål.

Det kan være praktikker, hvor den unge får afprøvet sin interesse inde for et fagområde, bliver bevidst om hvad det vil sige at have et arbejde og hvad det kræver. Den unge får mulighed for at få en fod inde på arbejdsmarkedet. Det er vigtigt for os, at den unge får afklaret arbejdsevne, for at afklare deres muligheder i jobcenterregi. Der skal være mindst to forskellige længerevarende praktikker for at vi kan finde frem til den unges arbejdsevne, de personlige og faglige kompetencer ift. Arbejde.

Vi har særlig fokus på praksis læring og underviser ud fra den enkeltes behov i vores linjefag.

Undervisningen har fokus og udarbejdes for den enkelte og der kan indgå praktik, samt drift af iværksætteri i på ejendommen.

 

 

Transport

Strandhuset ligger i Reersnæs. Der indgår transport fra Maribo station i tilbuddet, hver morgen kl. 8.00 henter vi elever og tilbage kørsel til stationen efter endt skoledag.

Mandag til fredag.

Der vil kunne tilkøbes afhentning og hjemkørsel fra bopælen i Lolland og Guldborgsund kommune. 

 

 

Stu Strandhuset

Undervisningen foregår 40 uger om året, vi følger folkeskolens ferieplan.

Dagtilbuddet består af 25 timer ugentlig undervisning og beskæftigelse, ud fra den enkelte ugeplan, der vil ikke være ens ugeplaner.

Mødetid fra kl. 8.30 til 13.30 mandag til torsdag og fredag fra 8.30 -13.30.

 

I Strandhuset er vores linjefag følgende:

  • Neuroaffektive power (obligatorisk 10 uger)
    Vi starter altid med en afklaringsperiode. Vi afklarer hvor den unges funktionsniveau er. Hvordan lærer den unge, hvilken ressourcer har den unge? Hvilken interesser har den unge? Vi vil give den unge mulighed for at komme i positiv udvikling. Den unge skal lære sig selv at kende, få redskaber til forandring og læring. Vi finder sammen nærmeste udviklingszone og i socialt samspil, den unge lærer om selvregulering, der danner grundlag for selvsikkerhed og selvværdet. Vi skal lærer at have det sjovt, holde sammen, passe på os selv og andre. Der kan indgå low arousel og mindfulness, alt efter hvad den unge har for.
  • Wellness / styling linje Hud og hår
    De unge på wellness linjen dygtiggør sig inden for, ansigt behandlinger, negleteknikker, hår, massage, aromaterapi, service, kundebetjening indkøb og rengøring. De får teoretisk viden om
    hygiejne, sundhed og behandlinger. De lærer om kroppens signaler, afspænding og meditation.
  • Natur og friluftsliv
    Her skal vi lærer at være i naturen uden at skade den. Vi kunne bygge en bivuak, fange insekter, plante blomster, lave dekorationer, træklatring, sejle, fiske, lave mad i naturen. Få et teoretisk fundament koblet til naturen, omkring miljø og biodiversitet.
  • Have-Håndværkslinjen.
    Her kan du være med til at vedligeholde bygninger, haven og måske din egen knallert eller cykel. Du kan være kreativ i værkstedet. Lave fuglehuse, eller andre små opgaver og snuse til faget som handymand/ dame.
  • Kreativ Linjen
    Her er alt muligt, du kan skabe dine egne installationer, kunstværk, lave keramik, fotosjov og det er kun fantasien der sætter grænser. Vi vil støtte dig i din kreative proces, der vil være teorier om farvelærer og brug af forskellige værktøjer, som inddrages i kunstens verden.
  • Butik/ drift linjen
    Hvordan kan man med drift af en butik tjene penge? Dette og meget andet får du indblik i ved dette fag. Du kan være med til at bestemme, hvordan. Vi kan afprøve forskellige forretningskoncepter på Matriklen. Er det en cafe vi skal lave eller Loppemarkedet. Hvordan bliver en krone til 3 kr. Hvordan er økonomien i projektet, hvad skal vi sælge? Alle kan kun blive klogere.
  • Mad og sundhed linjen
    Hvad er sundhed? Er det nok at spise sundt eller er der også andre ting der har indvirken på et sundt liv. Du lærer at lave sund mad, vi skal dyrke motion og du får metoder til en god nattesøvn. Vi kigger på indhold i maden, får teoretisk fundament til hvad et sund liv indeholder i forhold til nuværende forskning.
    Er du til badminton, boksning, fodbold zumba eller andet sjovt. Her vil du få mulighed for at rører dig og få motion på sjove måder være sammen med andre og intet er umuligt, vi prøver bare.
  • Dyrelinjen
    Her skal vi kigge på dyr og dykke ned i dem vi er interesseret i, måske skal vi købe høns eller marsvin og passe dem. Måske vil du undersøge hvordan man går på jagt, hvordan man passer krybdyr eller hvad man kan bruge hunde til. Vi kan lave kæledyrs dage eller måske har du andre gode ideer. Vi kan kigge på historie og kultur omkring dyr. Arbejdet med dyr kræver at de unge tager ansvar og drager omsorg, så her mærker de unge ,at der er brug for dem
  • Service og rengøring.
    Her lærer du om rengøring, virus og baktier. Dette fag er for dig, der godt kan lide at servicerer. Du lærer hvordan man taler til folk, hvordan man hjælper både børn og ældre mennesker i deres hverdag. Kan man få dem til at få en øget livskvalitet? Hvordan kan vi blive en bedre udgave af os selv? Hvordan servere man en kop kaffe eller en is.
    Hvordan gør man ordentligt rent, du får teori og får mulighed til at arbejde med det.
    Der laves forløbsplan som leder frem mod Ressourcepapiret. Der bliver løbende lavet dokumentation for aktiviteterne på stedet og praktikker.

Ungdomsliv

Om fredagen vil vi, så vidt muligt samles på tværs af de unges ugeplaner, her skal der være en fællesaktivitet, som Ex. Et pædagogisk måltid med fredagsbar, en bræt spil fredag, diskotek, drinkseftermiddag (uden alkohol)eller hvor vi invitere andre unge fra lokal samfundet og skoler til rundvisning , de unge får stor indflydelse på og skiftes til at bestemme en aktivitet om fredag sammen med en pædagog.

 

Priser:

Der er 3 forskellige takster, der kan varierer udefra den unge.

Kontakt Bertina Møller for nærmere info.

Praktik.

Det skal skabe mening for den unge at komme i praktik ude. Som alle andre unge vil vores elever også gerne i et job og vi mener det er vigtigt at afprøve hver enkelt ung i erhvervslivet.

Alle unge har ressourcer og kompetencer og det er vores fornemste opgave, at vise vejen.

 

Takst 1. At den unge, har en form for selvstændighed og kan tage i praktik og være i praktikken selvstændigt. Samt transporterer sig selv.  Dog er vi med i en indkørings periode eller til eleven føler sig tryg.

Takst 2. At vi er på praktikstedet, sammen med den unge, indtil den unge føler sig tryg. Vi kører den unge til og fra praktikken.

Takst 3. At vi er sammen med eleven på praktikpladsen, det er os der guider eleven i forhold til en given opgave fra praktikstedet og vi viser i praksis, hvordan eleven skal gøre, med tålmodighed og gentagelser.

 

Taksterne inkluderer:

  • Transport til Strandhuset og fra, afhentning  Maribo station.
  • Mulighed for Morgenmad, kaffe, the og vand – Madpakke medbringes. Dog laver vi indimellem et pædagogisk måltid.
  • Aktiviteter og materialer i hverdagen.
  • Tæt samarbejde med elevernes familier, plejefamilier og opholdssteder
  • Kørsel til og fra praktik i en periode, dog 1:1 tilbuddet er det inkluderet.
  • Fastelavn med slå katten af tønden.
  • Julehygge med forældre eller nærmeste pårørende.
  • Events, oplevelser og turer ud af huset.
  • 1. Åbent hus-arrangement om året, som vi i samarbejde med eleverne arrangerer.
  • En weekend lejr, med udgangspunkt i elevernes ønsker.

Der vil være mulighed for rundvisning.

For sagsbehandler, vejleder, folkeskoleledere, skolekonsulenter, kommuner, specialunderviser mf. Dette skal aftales på forhånd med Bertina Møller.

 

Tilkøbsydelser efter behov.

  • STU -Støtte. Kørsel til og fra elevens bopæl.
  • Strandhuset + Der kan ydes individuel tilpasset støtte efter serviceloven 85, hvor den unge bor i egen bolig 15 -20 timer ugentligt. Som kan anvendes til formål og til fælles aktiviteter. Der indgår eksempelvis støtte til. Adl træning, økonomi, etablering af socialt netværk, vedligeholdelse af sociale netværk, ugesamtaler med primærperson. Der er endvidere mulighed for deltagelse i fælles netværksaktiviteter sammen med personale og øvrige elever. Aktiviteterne kan bestå i fælles spisning, fælles indkøbsture, sociale arrangementer uden for strandhuset.
  • Tilkøbsydelser som ikke indgår i taksten for dagtilbud
  • At få hjælp til transport udover, hvad der er i taksten.
  • Samtaler Individuelle terapeutiske samtaler og familie samtaler med uddannet psykoterapeuter eller familiekonsulent.

Neurolife tilkøbsydelser.

Ud over vores STU -tilbud har Neurolife et støtte/ kontakt team, der kan levere følgende

  • Støttetimer ud over de 15 timer, §53,3 § 52 samt §85 kan tilkøbes.
  • Støttetimer i hjemmet min. 5 timer ugentligt.
  • Støtte/ kontakt timer, min. 3 timer ugentligt.

Hvis der er kørsel, indgår dette i timerne. Der kan endvidere.

  • Støtte timer § 54 til forældre, af familiekonsulenter.

 

Derudover kan der købes støtte til

  • 103 er en del af kapitel 9 i loven, § 101 om aktivitets- og samværstilbud til personer med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer. Kan være isolation og ensomhed.
  • § 104 om særligt tilrettelagte beskæftigelsesforløb til personer med særlige sociale problemer.
  • § 97 om ledsageordning til personer under 67 år med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne.

 

Mange hilsner Neurolife-Strandhuset.

Bertina  Møller Neuroaffektive behandling og socialpædagogisk indsats

Stu dagtilbud- Strandhuset Lolland-Falster

Telefon: 26195175

Mail: post@neurolife.dk

Web: www.neurolife.dk  Cvr. 10908175

Lad os kontakte dig

Har du spørgsmål eller en forespørgsel, så udfyld formularen herunder, så vender vi tilbage hurtigst muligt

Submit