Hvordan arbejder vi i Neurolife?

Grundlæggende tilgang til opgaverne er vi arbejder med Neuroaffektiv processer i udviklingsperspektiv samt eklektiske tilgange.

Neuroaffektiv udviklingspsykologi kan indeholde.

  • Leg, fantasi, fællesskab, rytmer, synkronisering, glæde, sammenhold, dette er blot eksempler og ikke udtømmende.
  • Udvikling i at mestre, som giver selvværd og selvtillid.
  • Følelsesmæssig udvikling og bedre samspil sevne.
  • Makro og Mikro regulering.
  • Læring i nærmeste udviklingszone.
  • Spejling.
  • Hvad er følelser, og hvor sætter de sig, og hvordan taler vi om dem.
  • Mentalisering.
  • Legens betydning for udvikling af tryg tilknytning og heling af traumer.
  • Udvikling af selvregulering.
  • Forholde sig til angst/sorg/ traumer
  • Naturterapi, kunstterapi samt kreative processer, alt efter hvor vi møder den barnet / unge

Når man arbejder med Neuroaffektiv processer,bliver man bevidst om at skabe autentisk kontakt med sit eget indre selv.

Der etableres følelsesmæssig afstemning, som  gestik og mimik, udtryk og spejling, hvor øjenkontakten spiller en væsentlig rolle. Familien lærer, hvad der har betydning for barnets udvikling, barnets historie og hvad kropskontakt og brug af stemmen gør og hvordan vi forstår hinanden i familien på en måde.Det bliver afgørende for barnets psykiske udvikling.

Formålet med Nussa er, at give familien nye muligheder og erfaringer, at opbygge og styrke familiens psykosociale ressourcer gennem et legebaseret struktureret program, som øger deres relationelle ressourcer og giver selvindsigt barn/ voksne imellem, her med bliver alle

mere robuste over for psykiske stressfaktorer.

Vi arbejder ud fra den treenige hjerne af Paul MacLeans (1990) Det autonome niveau trænes gennem synkronisering / rytmer. Det sekundære følelsesmæssige niveau trænes gennem af- stemning af følelsesmæssige udvekslinger, og det tertiære eller mentaliserende niveau trænes gennem verbale dialoger. Der skabes forståelse for, hvorfor og hvordan traumatiserede og udsatte familier påvirkes af deres opvækstvilkår.

Via tilknytningsteori og neuroaffektive tilgange er det tydeligt, hvordan familien gennem struktureret leg / aktiviteter, oplever en mere positiv forestilling om hvordan, man også kan være familie. For at opfylde vores mål, har    vi simple regler og udelukker konkurrenceelementer.

Der bliver arbejdet ude fra NNa- analyse med formål i, at lave interventioner, som der kan skabes dialog omkring, som skole, forældre og netværk , så vi kommer hele vejen rundt om barnet den unge.Vores fokus er på ressourcer og ikke de manglende.

Ved at Barnet / den unge får succes og mestre sit liv, følger der udvikling med.