Neuroaffektiv-analyse (Naa-Analyse)

Dette værktøj kan bruges til alle borger, fra 0 til 100 år.

Naa-analysen er udviklet til fagpersoner, som fx psykologer, pædagoger, sundhedsplejersker, familieterapeuter, socialrådgivere, lærere m.v.

Bestilleren kan bruge resultatet i handleplaner samt interventioner,samt arbejds hypoteser i det daglige arbejde. Bestilleren får forståelse for personens funktionsniveau, således at bestilleren målrettet kan forstå personernes behov og tilrettelægge behandling i forhold til den faglige forståelse.

 

At bestilleren: sagsbehandler, rådgiver, familiekonsulenter, skole, pædagoger, sundhedspersonale får et indblik i individets følelsesmæssige funktionsniveau.

Den neuroaffektive Analyse er en light-version af den strukturerede vurdering i Emotionel  Development Scala ( EDS-A). Den er udviklet som en screeningsmetode til et barn, ung eller person, for at kunne tilrettelægge en intervention, hvorigennem  personen kan udvikle sig emotionelt, personlighedsmæssigt og socialt. Som bestiller  får man et øjebliksbillede af hvilken følelsesmæssige funktionsniveau vedkommende er på, samt inventioner og forslag til fortsat arbejde med vedkommende

Ydelsesbeskrivelse:

Vi kan tilbyde observerede samspil eller interviews af informanter, som kan bidrage til et øjebliksbillede af personens funktionsniveau:

  • Gennemgang af relevante beskrivelser til at underbygge analysen/skriftlig /scorer analysen
  • Supervision i forhold til informationsmaterialet/telefonisk sparring og dialog med bestilleren
  • Observation vil som udgangspunkt foregår i familiens hjem, hvor de føler sig trygge

Varighed 10 timer i alt.

Målgruppe 0-100 år

Familiebaseret Nussa legeterapi  i hjemmet og på klinik.

Familiekonsulenten forbereder struktureret leg i helst i familiens hjem senere i klinik.

Der arbejdes praktiks med leg og læring, formålet er, at via leg hvor familiens deltager arbejdes der på, at synkroniserer barnets nervesystem og forstå barnets følelsesmæssige funktionsniveau.

Der skal være en velvillighed i familien til forandring for, at kunne deltage i forløbet.

Familierne vil få små opgaver fra uge til uge og forældrene er indstillet på, at være deltagende samt tage ansvaret for relationen.

Neuroaffektiv udviklingspsykologi vil indeholde.

  •       Leg, fantasi, fællesskab, rytmer, synkroniser ing,glæde, sammenhold, dette er blot eksempler og ikke udtømmende.
  •       Udvikling i at mestre, som giver selvværd og selvtillid.
  •       Følelsesmæssig udvikling og bedre samspilsevne.
  •       Makro og Micro regulering.
  •       Læring i nærmeste udviklingszone.
  •       Spejling.
  •       Hvad er følelser, og hvor sætter de sig, og hvordan taler vi om dem.
  •       Mentalisering.
  •       Legens betydning for udvikling af tryg tilknytning og heling af traumer.
  •       Udvikling af selvregulering.
  •       Forholde sig til angst/sorg.

Formålet med ydelsen

At familien via leg skal tage forældreansvaret. Forløbet omfatter omsorg, pleje og empati med indlevelse i barnets behov. Dette er e n Neuroaffektiv proces, hvor forældrene trænes i at skabe autentisk kontakt med barnet.

Der etableres følelsesmæssig afstemning, som   gestik og mimik, udtryk og spejling, hvor øjenkontakten spiller en væsentlig rolle. Familien lærer, hvad der har betydning for barnets udvikling, barnets historie og hvad kropskontakt og brug af stemmen gør og hvordan vi forstår hinanden i familien på en måde. Det bliver afgørende for barnets psykiske udvikling.

Formålet med Nussa er, at give familien nye muligheder og erfaringer, at opbygge og styrke familiens psykosociale ressourcer gennem et legebaseret struktureret program, som øger deres relationelle ressourcer og giver selvindsigt barn/ voksne imellem, herved bliver alle mere robuste over for psykiske stressfaktorer.

Vi arbejder ud fra den treenige hjerne af Paul MacLeans (1990) Det autonome niveau trænes gennem synkronisering / rytmer. Det sekundære følelsesmæssige niveau trænes gennem af- stemning af følelsesmæssige udvekslinger, og det tertiære eller mentaliserende niveau trænes gennem verbale dialoger. Der skabes forståelse for, hvorfor og hvordan traumatiserede og udsatte familier påvirkes af deres opvækst vilkår.

Via tilknytningsteori og neuroaffektive tilgange er det tydeligt, hvordan familien gennem struktureret leg / aktiviteter, oplever en mere positiv forestilling om hvordan, man også kan være familie. For at opfylde vores mål, har    vi simple regler og udelukker konkurrenceelementer.

Der bliver arbejdet ude fra NNa- analyse med formål i, at lave interventioner, som der kan skabes dialog omkring, som skole, forældre og netværk kan arbejde videre med efterfølgende.

Varighed: 5 til 6 måneder.

Målgruppe, plejefamilier, familier.

Familier med behov for udvikling af forældre- kompetencer med børn i alderen 0 – 12 år.

Forældre som ikke selv har lært at lege og være i nærværet. Men er positiv over for forældrerollen og parat til udvikling for at forstå barnets behov.

Nyfødte hvor forældrene skal have hjælp til at læse og tage ansvaret for deres barns udvikling

Familie der har brug for hjælp til en given situation, som efter en skilsmisse eller der er tegn på følelsesmæssige, personlighedsmæssige og sociale udfordringer, Børn med symptomer på mistrivsel som fx angst, affektlabil, selvskadende adfærd, udad reagerende adfærd, ADHD, autisme dette er ikke udtømmende.

Nyfødte hvor forældrene skal have hjælp til at læse barnet og tage ansvaret for deres barns udvikling, dette er forbyggende i forhold til en babys udvikling. Der kan aftales skræddersyet forløb babypakke med familievejledning.