Specialopgaver i forhold til børn, unge og familier. Der kan indhentes tilbud på skræddersyede behandlinger.
Vi skræddersyer forløb til børn eller en ung, der har brug for hjælp til en given situation, som efter en skilsmisse eller der er tegn på følelsesmæssige, mildere angst, stress, personlighedsmæssige og sociale udfordringer.
Børn med symptomer på mistrivsel som fx angst, affektlabil, selvskadende adfærd, udadreagerende adfærd, ADHD, autisme dette er ikke udtømmende.
Vi laver udviklings forløb inden for autismespektrum forstyrrelser ,som er karaktesiret ved symptomer inden for, afvigende socialt samspil, kommunikation og begrænset fantasi og forestillingsevne. Der viser sig ved stereotyp adfærd og indsnævrede interesseområder.
Nyhed Nyhed Nyhed
Individuel terapi forløb for børn og unge, som udviser tegn på mistrivsel i skole, dagtilbud eller hjemmet.
Dette forløb henvender sig til børn og unge, der udviser tegn på angst, som tvangstanker, stress, panikangst, eksamen angst, ensomhed, isolation, selvskade i mildere grad, følelsesmæssig krise, udsættes for vanskelige og svære krav, som gør, at den unge mistrives.
3 timer om ugen arbejder barnet/den unge med mistrivsel i form af kreative processer. Der kan indgå kunstterapi, naturterapi, leg, samtaler, social træning samt mindfulness, problemløsninger og alternative overlevelsesstrategier.
Formålet er at:
- Forstå hvad der er på spil ud fra neuroaffektive metode og kreative processer, samt eklektisk tilgange.
- Se mistrivsel i øjnene og udfordre den med støtte.
- Lære at tænke mere realistisk og få redskaber til den videre udvikling.
- Lære at håndtere udfordringer i hverdagen uden at reagere impulsivt, forstyrrende eller tilbagetrukket.
- Give barnet/den unge nye handlemuligheder, som der kan mestres i sin hverdag.
Behandlingen har til formål, at der langsomt sker en eksponering samt, at den unge får et tilpasset individuelt forløb, hvor vi arbejder konkret og intensivt. Der er mulighed for et gruppeforløb med andre efter individuelt forløb, da forskning viser, at dem med angst/ bekymringer ofte føler sig ensomme og triste. Når de unge har været på et individuelt forløb og arbejdet med angsten, stress, mistrivsel, er det lettere at indgå i en gruppe.
Målgruppe: 6-23 år
Dette er tilegnet alle børn. Vi har også gode erfaringer med plejebørn, som profiterer rigtigt meget af, at have sin helt egen voksen at tale med.
Vi starter alle forløb i hjemmet eller et trygt sted for barnet, eller den unge.
Efter 6 timer forsøger vi at få dem med ud i naturen, for at grounde, tilbyde nye strategier og muligheder.
Når de unge har været på et individuel forløb og arbejdet med angsten, stress, mistrivsel er det lettere at indgå i en gruppe. Kan forlænges eller være overgang til skole, fritidsinteresse, grupper m.m
Målgruppe børn og unge: 8-23 år.
3 timer ugentligt i mindst 3 måneder.
Nussa Legeterapi
Familiebaseret legeterapi: Familiekonsulenten forbereder struktureret leg, helst i familiens hjem. Der arbejdes praktisk med leg og læring. Formålet er, at via leg hvor familiens deltager arbejdes der på, at synkronisere barnets nervesystem og forstå barnets følelsesmæssige funktionsniveau. Der skal være en velvillighed i familien til forandring for, at kunne deltage i forløbet. Familierne vil være få små opgaver fra uge til uge og forældrene er indstillet på, at være deltagende samt tage ansvaret for relationen.
Neuroaffektiv udviklingspsykologi vil indeholde:
• Leg, fantasi, fællesskab, rytmer, synkronisering, glæde, sammenhold. Dette er blot eksempler og ikke udtømmende.
• Udvikling i at mestre, som giver selvværd og selvtillid. • Følelsesmæssig udvikling og bedre samspil evne.
• Makro og Micro regulering.
• Læring i nærmeste udviklingszone.
• Spejling.
• Hvad er følelser, og hvor sætter de sig, og hvordan taler vi om dem.
• Mentalisering.
• Legens betydning for udvikling af tryg tilknytning og heling af traumer.
• Udvikling af selvregulering.
• Forholde sig til angst/sorg.
Formålet med ydelsen er at familien via leg skal tage forældreansvaret. Forløbet omfatter omsorg, pleje og empati med indlevelse i barnets behov. Dette er en Neuroaffektiv proces, hvor forældrene trænes i at skabe autentisk kontakt med barnet. Der etableres følelsesmæssig afstemning, som gestik og mimik, udtryk og spejling, hvor øjenkontakten spiller en væsentlig rolle. Familien lærer, hvad der har betydning for barnets udvikling, barnets historie og hvad kropskontakt og brug af stemmen gør og hvordan vi forstår hinanden i familien på en måde. Det bliver afgørende for barnets psykiske udvikling. Formålet med Nussa er, at give familien nye muligheder og erfaringer, at opbygge og styrke familiens psykosociale ressourcer gennem et legebaseret struktureret program, som øger deres relationelle ressourcer og giver selvindsigt barn/ voksne imellem, hermed bliver alle mere robuste over for psykiske stressfaktorer. Vi arbejder ud fra den treenige hjerne af Paul MacLeans (1990)
Det autonome niveau trænes gennem synkronisering/rytmer. Det sekundære følelsesmæssige niveau trænes gennem afstemning af følelsesmæssige udvekslinger, og det tertiære eller mentaliserende niveau trænes gennem verbale dialoger. Der skabes forståelse for, hvorfor og hvordan traumatiserede og udsatte familier påvirkes af deres opvækstvilkår. Via tilknytningsteori og neuroaffektive tilgange er det tydeligt, hvordan familien gennem struktureret leg / aktiviteter, oplever en mere positiv forestilling om hvordan, man også kan være familie. For at opfylde vores mål, har vi simple regler og udelukker konkurrence elementer.
Der bliver arbejdet ude fra NNa- analyse med formål i, at lave interventioner, som der kan skabes dialog omkring, som skole, forældre og netværk kan arbejde videre med efterfølgende. Varighed: 5 til 6 måneder.
Målgruppe: Familier med behov for udvikling af forældrekompetencer med børn i alderen 0- 12 år.
For forældrerollen der er parat til at arbejde på udvikling, for at forstå barnets behov. Nyfødte hvor forældrene skal have hjælp til at læse og tage ansvaret for deres barns udvikling.
Familier der har brug for hjælp til en given situation, som efter en skilsmisse eller der er tegn på følelsesmæssige, personlighedsmæssige og sociale udfordringer, Børn med symptomer på mistrivsel som fx angst, affektlabil, selvskadende adfærd, udadreagerende adfærd, ADHD, autisme dette er ikke udtømmende.
Nyfødte hvor forældrene skal have hjælp til at læse barnet og tage ansvaret for deres barns udvikling, dette er forebyggende i forhold til en babys udvikling. Der kan aftales skræddersyet forløb babypakke med familievejledning.
Varighed mindst 20 uger.
Børn fra 0 til 12 år.
Familievejledning og akut familievejledning:
Forebyggende og intensiv familiebehandling er et tilbud til familier, der har behov for en mere omfattende og målrette hjælp i hjemmet.
Formålet med ydelsen er:
Vi hjælper familien med, at få øje på egne ressourcer, så forældre ansvaret bliver styrket. Der kan være uhensigtsmæssige mønster, som vi som fagpersoner kan få frem i lyset. Vi ønsker at styrke relationen mellem barn og forældre.
Familien får konkrete og håndterbare opgaver under hele forløbet og der arbejdes med inventioner i forhold til opgaven.
Støtte familien i strukturer og rammer i hjemmet, samt få forståelse for hvad der sker i barnet og hvad er barnets virkelighed. Dette for at sikre barnets udvikling og trivsel.
Vi er typisk bindeled til sagsbehandler, skole, dagtilbud eller andre relevante instanser. Hvor vi hjælper forældrene med et respektfuldt dialog og samarbejde.
Vi tilbyder akut familiebehandling, samt aften og weekenden.
Der afregnes pr time.